2019/09/28

SOB Conference 2019


    The Chancellors’ Building at the University of Bath (SOB Conference Centre)


For a long time the Society of Bookbinders has organised a biennial education & training conference.
It is well known internationally in the bookbinding world and it is very well organised most of the time.
This year’s conference was had held in the University of Bath form August 29th to September 1st.
Last year I was contacted by the organiser requesting me to talk about “Sunago” (gold and silver sprinkle) to demonstrate at this years conference.
Each speaker had 75 minutes with a repeat of the same talk (or demonstration) on the second day as well. I was scheduled for the Friday early afternoon and Saturday early morning. In my session, I combined a Sunago’s demonstration and a talk about Japanese gold leaf from the Kanazawa region. Therefore, I had used two screens. One screen showed my demonstration using a small camera on the table catching my hand movement.
The 2nd screen was used to show the slides for my talk. It seems that this presentation worked quite well in the 75 minutes. The speakers are also able to attend the other speakers session in their free time. During the conference, I could meet a lot of new bookbinders (I means that new for me) as well as familiar faces. I have really enjoyed to been in the conference.

If you would like to know more about the SOB conference 2019, please visit the website as below.

https://www.societyofbookbinders.com/e-t-conference/

製本家協会は1年おきの教育的研修コンファレンスを長いこと開催してきました。これは製本の世界で国際的にもよく知られており、そのほとんどがいつもとてもよく組織されています。
今年のコンファレンスは8月29日から9月1日までバース大学で開催されました。
私は昨年この主催者から連絡を受け「砂子」についての話と実演を今年のコンファレンスでしてもらいたいと依頼されました。
講演者には75分の時間が与えられ、2日目にも同じ内容の話(または実演)を繰り返し行うことになっています。私は金曜午後の早い時間と土曜日朝最初の時間に設定されました。私は砂子の実演と金沢金箔についての話を合わせてすることにしたので、会場では2つの映写画面を使いました。1つは机に備えられたカメラが私の実演を捉えて映写画面で見せるようになっています。2つ目の映写画面は金沢金箔の話をする時に使うスライドを映すために使いました。この(二つを組み合わせた)実演は75分の時間にちょうど上手くおさまりました。
講演者は自由時間には他の講演者の講義(実演)に参列することができます。このコンファレンスの期間中、馴染みある製本家の方々と同じぐらい多くの新しい(私にとって新しいという意味です)製本家の方々とお目にかかることができ、コンファレンスでの滞在を十分楽しむことができました。

製本家協会の2019年コンファレンスの詳細に関しては上記ウェブサイトをご覧ください。



The audiences at the Lecture room 3 (Saturday early morning session)

 

Talking about the Kanazawa Gold Leaf with slide screen

 

Two screens. The left screen shows the tools and paper of Sunago 
and the right screen shows the gold leaf studio at Kanazawa.


My hand movement during the demonstration 


  My hand movement during the demonstration
 







My hand movement during the demonstration